فناء فی الله محی الدین بن عربی

در کتاب روح مجرد حضرت علامه طهرانی آمده : در همین سفر که در محضر حضرت آقاى حاج سیّد هاشم حدّاد أعلَى اللهُ درجتَه بودم، و سخن از محیى الدّین عربى زیاد به میان مى ‏آمد، روزى از روزها جناب مغفور مرحوم حاج غلامحسین سبزوارى که از ارادتمندان ایشان و از زُوّار همدانى و أسبق تلامذه مرحوم آیة الله أنصارى بود، از زیارت حرم مطهّر که برگشت و نشست گفت:

 اینک که از زیارت حضرت أبا الفضل علیه السّلام مراجعت میکردم، در شارع عبّاسیّه به خاطرم آمد بیتى را که در راهرو ورودى قبر محیى الدّین به سرداب نوشته‏ اند؛ و این بیت از خود اوست: لِکُلِّ عَصْرٍ واحِدٌ یَسْمو بهِ وَ أنا لِباقى الْعَصْرِ ذاکَ الْواحِدُ یعنی: «در هر عصر و دوره ‏اى یک نفر به وجود مى‏ آید که آن عصر بواسطه او عظمت مى ‏یابد؛ و من براى تمام أعصار و دوره ‏هاى آینده آن یک نفر مى‏ باشم.» و مى ‏گفت: من خودم این بیت را در آنجا قرائت کرده ‏ام، و عجیب ادّعاى عظیمى است که محیى الدّین کرده است؟! 

حضرت آقا فرمودند: هیچ عجبى ندارد؛ و این گفتار او یک گفتار عادى و معمولى است. و این اختصاص به محیى الدّین ندارد. هر کس به عرفان خدا برسد و فانى شود، این نغمه اوست. زیرا در عالم فَناء محیى الدّین نیست؛ خداست که سخن می‌گوید. و معلوم است که خدا اختصاص به زمانى دون زمانى ندارد. او همیشه بوده و هست و خواهد بود.

سید علی روح الامین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
جستجو در مطالب
اللهم عجل لولیک الفرج